8 - Islam og uddannelse
Viden er alfa og omega i islam. Islam og videnskab er ikke hinandens modsætninger og fornuften er en kilde til indsigt og sandhed. Religiøs og sekulær uddannelse er nøglen til oplysning, selvindsigt og udvikling af samfundet. Danske Muslimer - både kvinder og mænd - skal tage mulighederne i det danske uddannelsessystem til sig indenfor alle felter. Det er vejen til inklusion i samfundet, til arbejdsmarkedet og til social opstigning.
Novelle: "fældet midt på banen"
Muhammad har siden han var lille elsket fodbold. Han spiller overalt: i gården, på skolen, på banerne i den klub, som hans far melder ham ind i. I stuen selvom hans mor skælder ham ud. Han har en plakat af Neymar hængende over sin seng, og når han ligger der om aftenen og kigger på den, drømmer han om at blive professionel fodboldspiller.
I ungdomsrækkerne får Muhammed en plads på førsteholdet i Brøndby IF. Træneren siger, at han er et naturtalent. Men Muhammad har ikke sine forældres fulde opbakning. De er bekymrede, selvom de godt kan se, at han spiller godt. De mener, at han ‘spilder sin tid’ på sport, og i stedet bør fokusere på skolen og ‘blive til noget’. Modsat sin tvillingesøster, Amina, klarer Muhammad sig under middel i skolen. Han halter bagefter i flere fag. Han han svært ved at sidde stille, og føler ikke altid, at han er i stand til at følge med fagligt. I moskeen hvor han kommer om fredagen og nogle gange i weekenden, får han, ligesom derhjemme, at vide, at uddannelse er det vigtigste.
Som 19-årig får han tilbudt en kontrakt som semi-professionel. Han er stolt, tættere end nogensinde på sin drøm. Han føler, at han endelig får mulighed for at gøre sine forældre glade. Han klarede sig kun med nød og næppe gennem gymnasiet, mens hans søster Amina er kommet ind på jura-studiet på universitetet og hele tiden får ros. Allerede en måned inde i sæsonen bliver han fældet på banen. Han bliver korsbåndsskadet, og lægen siger, at han ikke kommer til at spille de næste mange måneder. Ventetiden er ulidelig og skaden varer ved længere end ventet. Flere og flere aftener og dage går med at ryge joints med vennerne og spille computer. Usikkerheden og frustrationerne knækker ham stille og roligt hen over vinteren og foråret, og han bestemmer sig for aldrig mere at spille fodbold. Han føler sig fortabt og værdiløs, uden mål i livet. Han begynder at arbejde i sin fætters restaurant for at tjene lidt penge. Det føles udsigtsløst og efter et par år er hans selvtillid på afgrundens rand.
En dag møder Muhammed sin barndomsven Ibraham i moskeen. Ibrahim går på CBS, på International Business-linjen. Han forklarer, at han har valgt den linje, fordi Profeten var handelsmand. Og så er der gode penge i det, siger han, gode muligheder for at rejse og se verden. Ibrahim fortæller også, at det er en forpligtelse for muslimer at søge viden, at søge uddannelse. Muhammad bliver flov over sig selv. Han får lyst til at komme i gang med en uddannelse og gå samme vej som Profeten og Ibrahim.
Samme aften har han sommerfugle i maven, og føler, at hans liv begynder at se lysere ud. Han glæder sig til at fortælle sine forældre om sine planer allerede næste dag. Han ved godt, at hans gennemsnit fra gymnasiet er for lavt til CBS, men han ved også, at han er en fighter. Han skal nok klare at få sit snit op.
Koranvers:
Læs op i din Herres navn, Han, som skabte, (96:1)
..Og sig: "Herre! Giv mig mere viden!" (20:114)
Sig: "Er de, der har viden, på lige fod med dem, der ingen viden har?" Kun de forstandige lader sig påminde. (39:9)