2 - Islamisk Samfundsetik

Islam er foreneligt med det danske samfunds moralske grundværdier: personlig frihed; retfærdighed og værdighed for alle skabninger; solidaritet; lovlydighed; loyalitet over for staten og samfundet; gensidig tillid og respekt; omsorg for de svageste; foragt for korruption og nepotisme; borger-inddragelse og kollektivt medansvar. 

Novelle: "Cutting"

Nadia er samfundsfags- og engelsklærer på en muslimsk friskole i København. Hun er glad for sit arbejde på skolen og føler at lærerjobbet er hendes kald i livet. Hun elsker at være med til at åbne verden op for eleverne og give dem oplevelsen af at blive klogere og få indsigt i samfundets indretning og sammenhænge. Midt i et forløb om ungdomskultur og unges problemer kommer Yasmin, en pige fra Nadias 8. klasse, efter en time op til katederet. Nadia bemærker med det samme at Yasmin ser nervøs ud. Efter at de andre elever har forladt klasseværelset starter en lang samtale, der fortsætter i frikvartererne over de næste uger og endda over Messenger på skrift. Yasmin åbner mere og mere op, og fortæller at hun er meget trist og føler sig isoleret i hjemmet. Hendes forældre, fortæller hun, vil ikke have at hun går ud sammen med sine venner, og kræver at hun kommer direkte hjem efter skole. Hendes mor er især streng med at kontrollere hvad hun foretager sig og tjekker dagligt hendes mobil. Efter at moderen har opdaget at Yasmin har haft et forhold til en dreng fra niende klasse på skolen kommer hun tit med nedladende og sårende bemærkninger og har endda kaldt hende en luder. Stemningen derhjemme er blevet tiltagende anspændt og Yasmin føler det næsten som om hun er i fængsel. Hun fortæller at hun græder hver aften i sin seng. Hun føler at hun er ved at miste kontakten til sine forældre, udover til sine venner og kammerater. Der er ingen hun kan snakke med andre end Nadia. Hun savner at have det sjovt og hyggeligt med sin familie, savner deres tillid og kærlighed, savner ikke at være ensom og deprimeret hele tiden. Igennem længere tid har Yasmin været meget stille i timerne og selvom hun normalt er dygtig og deltagende har hun nu svært ved at lave sine lektier. En dag da Yasmin viser sine cutting-mærker på underarmen bliver Nadia for alvor bekymret. Hun har været stolt over at være der for Yasmin, stolt over at være hendes eneste fortrolige. Men nu bliver hun bange for at hun ikke har det, der skal til for at hjælpe. Nadia kender familien, som nyder respekt som en god muslimsk familie. Hun er bange for hvordan de og skoleledelsen vil reagere hvis hun indberetter sagen til myndighederne. Hun er også bange for at miste sit job, men samtidig føler hun at pigen beder om hjælp og skal have hjælp, måske endda akut. Nadia har hørt om muslimske børn, der er blevet tvangsfjernet på grund af spændinger i familien, og selvom Yasmin tydeligvis er presset ved Nadia at hun aldrig ville tilgive hende, hvis hun mister kontakten til sin mor og far. Hun er ikke sikker på om myndighederne er til at stole på, om de vil gøre hvad der er bedst for Yasmin. Skylder hun Yasmin at holde på hendes hemmelighed, som hun har lovet? Eller er det bedst for hende at inddrage andre i sagen?  

Koranvers:

 

De, som giver bort i gode tider såvel som i dårlige; som undertrykker vreden og tilgiver menneskene; Gud elsker dem, der handler smukt. (3:134)

 

De, der holder pagten med Gud og ikke bryder deres aftale; (13:20)